Online angol

Ez már a harmadik online angol bejegyzés – új ingyenes ötletekkel! Használd egészséggel! 🙂

Online angol – furcsaságok  (egy nyelvtanári vitadélután margójára…ahol több órányi meddő vita után a következő tanulságok születtek az online angol intézményesítésével kapcsolatban)

Akár tanárként olvasod soraim, akár diákként érdeklődsz az online angol iránt, álljon itt néhány furcsaság az online angol témájában, amit érdemes végiggondolni.

A. PEDAGÓGIAI FÉLREÉRTÉS – Online angol kamera nélkül WTF????!!!!

A négy alapvető élelmiszercsoportot támogatom:   GOMBA-PEPPERONI-SAJT-KOLBÁSZ

B. PIZZA és ONLINE ANGOL

Igen – ez az online angol egyik legérdekesebb aspektusa…kár lenne tagadni

C. TANTERV ONLINE ANGOL ÓRÁHOZ

Egyenlőre összpontosítsunk ezekre a kérdésekre.

Ezek sokat nyomnak a latban és nagyban segítik illetve alkalmasint  hátráltatják a tanuló fejlődését.

A. PEDAGÓGIAI FÉLREÉRTÉS

A legtöbb tanárkollégánk akivel az online angoltanítás metodikáját és egyáltalán az online oktatás terén szerzett tapasztalainkat vetettük össze, felhozta a VIDEÓKAMERA kérdését. Mint a siker egyik fő összetevőjét az online angol órákon. Ez rögtön elvezetett minket egy didaktikai paradigma váltásig – és mivel ezt még én magam sem értem, íme egyszerűbben:

NEM FONTOS A TANÁR SZEMÉLYE

Igen, borzasztó csapás lehet ez az én egómra nézve, mégis ez az igazság. Felnőtt egy generáció, aki online van, virtuális barátai vannak és virtuális kommunikációs módszerek sokaságával veszi körül magát 4-5 éves korától. (Nem túlzás.) Számára gyakorlatilag mindegy, hogy látja-e az online angol tanárt vagy sem. Lehet az angoltanár egy 3D-s baba, tökéletes brooklyn-i kiejtéssel és tud majd tőle tanulni.

Most már lehet online az edzésmester és kiválóan tanít. Lehet online a szerelem vagy a szótár. Nem váltja fel örökre a fizikai testet öltött tanárokat, mégis lássuk be, hogy máshova helyeződött a hangsúly. Nem érdemes hosszan vitáznunk ezen a kérdésen, hogy az online angol tanár személye fontos vagy nem. Inkább arra szeretnék rávilágítani, hogy a legtöbb kolléga, akivel azon igyekeztünk, hogymegszervezzük online angol és levelező nyelvtanfolyamainkat, nos ők mind elvesztek a részletekben. Nem panaszképp mondom – csak szeretném megfogalmazni legalább a problémát.

Míg az online angol oktatás számos problémát vet fel, lássuk be, hogy sem az igényekkel sem a kivitelezési kritériumokkal sem vagyunk tisztában addig, míg egy “szakkonferencián” a tanártársaim késhegyre menő vitákat folytatnak arról, hogy kell-e kamera az online angol órához vagy sem. (Szerintem teljesen mindegy, ha a diák szeretné és a sávszélesség lehetővé teszi akkor kell – ha nem, nem.)

B. PIZZA ÉS ONLINE ANGOL

Ez a kérdés szintén az ominózus vitákból ered.

A magam részéről pártolom a tradícionális porosz iskolarendszer azon szabályait, hogy nem eszünk és nem mobiltelefonálunk a tanítási órákon – feltéve de meg nem engedve, hogy a cári időkben is voltak mobiltelefont helyettesítő készülékek.

Tehát egy online angol óra során nem szeretem, ha a diák eszik-iszik, mobilozik vagy akár csak SMS-ezik. DE!

Láttam már olyan oktatási intézményt, ahol ennek ellenkezője kiválóan működött és a tanulók az angol órákból valóban profitáltak – míg láttam ennek az ellenkezőjét, hagyományos oktatás során. Ezért mielőtt ismét egy meddő vitába bonyolódnánk, szerintem a józan észre kell bízni a dolgot, az online angol óra lehet sikeres akkor is, ha

mellette felhörpint egy kávét a diák. De mégjobb, ha az óra előtt 5-10 percet áldoz mindkét-három fél – tanuló és

tanár egyaránt – a felkészülésre.

C. TANTERVEK ONLINE ANGOL ÓRÁHOZ

Álljon itt néhány tantervjavaslat a kezdők online angol óráihoz.

A legegyszerűbb kezdők számára az alaphanganyagot használni (erre megfelel bármelyik alapkönyv, Báthy – Véges, vagy az a Csordás Nyelvtankönyv ) és elkezdhetsz haladni az Oxford Elementary javaslatok alapján, feladva otthoni tanulásra a teljesen ingyenes (!!!) online angol tananyagot http://www.english-online.org.uk/multimediacourse.htm?name=video&link=videos.htm

Van szebb is, de ez egy nagyon praktikus és mégegyszer – teljesen ingyenes online angol anyag. Jó tanulást!

 

Villám angol nyelvtanfolyam

Villám angol nyelvtanfolyam – Városi legenda …?

Mindenki ismer valakit, aki ismer valakit aki a villám angol nyelvtanfolyam segítségével két hét alatt középfokú angol nyelvvizsgát tett.

HAMAROSAN! CLEANING and HOUSKEEPING mini course Takarítás és Házvezetés mini angol nyelvtanfolyam.egy angol takarító cég képzési anyagából, Miss Tidy közreműködésével. Ez egy 100 szót és kifejezést magába foglaló valódi turbó tananyag. Természetesen nem készít fel sem a nyelvvizsgára, sem a szokásos nyelvtani részleteket nem tanítja meg, kezdve az első leckétől: ÉN TE Ő, MI TI ŐK stb. Egyszerűen arra terveztük, hogy a zéró nyelvtudásod egy hét alatt társalgási szintre fejlődjön – CSAK a takarítás tárgyában. 

Villám angol nyelvtanfolyam
Villám angol nyelvtanfolyam – osztályelső

Manapság nagyon gyakori a különböző nyelvek, gyors, időt nem igénylő elsajátításának a reklámozása.

Még az is lehet, hogy vannak olyan enmberek akik ilyen módon pár hét leforgása alatt zseniális eredményeket tudnak tudnak felmutatni ezen a téren.

Végül is vannak vudu papok meg itt van mindját Paul  a polip, aki ha kitöltene egy totószelvényt már rég milliomos lenne.

Mégis véleményem szerint egy nyelvet rendesen megtanulni, napok, hetek alatt, átlagos normális ember számára lehetetlen.


Mik a villám angol nyelvtanfolyam vitathatatlan előnyei?

A villám angol nyelvtanfolyam egy jó üzleti lehetőség a szolgáltató részéről. Nagyon sokan jó üzleti lehetőséget látnak az ilyen gyors tanulási módszerekben, viszont ez az üzlet valójában csak nekik jó. Manapság tanulhatsz angolul egy lebegő tankban, ahol az alfa hullámaidra akasztják rá az angoltudást. Ez is egy villám – módszer és ismerek valakit, aki tényleg ismer valakit, aki tényleg megtanult így angolul.

Másrészt a villám angol nyelvtanfolyam legékesebb példája – Kossuth Lajos!

“A királyi tábla három évre ítélte Kossuthot. A kir. kúria ezt a büntetést négy évre emelte fel. Elítéltetése után valamivel javult a helyzete. Megengedték neki, hogy könyveket olvashasson. Kossuth angolul tanult. Bámulatos gyorsasággal haladt, s már a börtönben Shakespeare lett a kedvenc olvasmánya. Mikor később mint menekült több száz beszédet tartott Angliában és Amerikában, jó hasznát vette angol nyelvtudásának .” (Forrás: epa.oszk.hu)

TEHÁT EZ MÁR HIVATALOS!

Úgyhogy bárkinek aki a villám angol nyelvtanfolyam hatékonyságát vitatva szellemi birokra kel – megcáfolhatatlan bizonyítékokkal tudunk szolgálni.

A maradiak – a villám angol nyelvtanfolyam csökönyös bírái

Egy nyelvet sajnos csak hosszú fáradtságos munkával, kitartással, és szorgalommal lehet elsajátítani, és még akkor is ha az ember nem gyakorolja, mert éppen nincs kivel beszélnie az adott nyelvet, egy idő után mind nehezebben tudja magát kifejezni. véleményem szerint nem kell bedőlni mindenfajta fantasztikus ígéretnek, mert nem biztos, hogy a megfelelő eredményt fogja hozni. Az ilyen villám angol nyelvtanfolyamok annak tudnak igazából hasznot hozni, akik már egy bizonyos alappal rendelkeznek, már egy hosszabb időt eltöltöttek az angol nyelv tanulásával. Az ilyen személyek részére az angol nyelvtanfolyam, hogyha rövidebb távú de nagyon intenzív megfelelő eredményt hozhat.

Vallom, hogy egy hetes nyelvtábor ideje alatt többet meg lehet tanulni mint egy teljes iskolaévben amikor heti két három órában valamilyen nyelvet tanulunk. Ami a nyelvtanulásban a legjobb az az a helyzet amikor a tanuló rákényszerül, hogy azon a nyelven megpróbáljon kommunikálni, éppen ezért a leghasznosabb módszer az adott nyelvet beszélő országban tud az illető személy eltölteni bizonyos időt, ahol nincs vele más senki aki értene magyarul, ilyen módon rákényszerül. hogy ha helytelenül is de megpróbáljon kommunikálni. Ez többet ér minden villám nyelv tanfolyamnál, és többet ér az iskolai oktatásnál is. Tudom, hogy sokak számára rövid kis írásommal nem sok újat mondtam, de megpróbáltam reális talajokra terelni azoknak a figyelmét akik hirtelen szeretnének valamilyen nyelvet elsajátítani. Nem marad más hátra mint a jó öreg módszer, a tanulás és a végtelen szorgalom és gyakorlás.

 

 

Milyen a jó angol szótár?

A tankönyvpiacon jelenleg kétféle angol szótár kapható. Egynyelvű – monolingual angol szótár és kétnyelvű – bilingual angol szótár. Ezek között az a különbség, hogy az egynyelvű szótár angolul írja le az adott szó meghatározását, míg a kétnyelvű szótár az angol szótár jelentését magyarul közli veled.

Az egynyelvű angol szótár – középhaladó/B1-es szinttől használható jól. Ez az angol szótár körülír, más szavakkal magyaráz. Az ilyen angol szótár – akár annak idején az Ablak Zsiráf és a Mosó Masa Mosodája – leírja egy adott szó meghatározását.
A jó angol szótár
Az Oxford és a Longman kiadók akár B1es kezdőknek is szolgálnak kitűnő egynyelvű szótárral. Ilyen például az Oxford Elementary Learners Dictionary valamint a Longman  képes szótár. (Longman Photo Dictionary Monolingual).

A kétnyelvű szótárak közül az Országh – Magay a legnépszerűbb továbbra is, amely az Akadémia kiadó gondozásában jelenik meg. 1999-ben az eredeti Országh szótár minden szócikkét felülvizsgálták, naprakésszé tették és egy nagyszabású projekt keretében modernizálták – emellett CD formában is kiadták. Az egynyelvű szótárak kitűnően megfelelnek kezdőknek és haladóknak is.

Emellett van egy tátongó űr a szótárpiacon, amelyet a fenti szótárrengeteg egyetlen eleme sem tölt be. Ahhoz, hogy ezt megértsük, egy kicsit vissza kell mennünk az időben, egy pillantást vetve az alig 50 évvel ezelőtti nyelvoktatás alappillérére.

Gondolkodtál már azon, miként volt lehetséges, hogy nem is olyan régen (egészen a második világháborúig) a polgári neveltetés részeként 3-5 nyelv elsajátítása alapvető követelmény volt. A német-latin-francia nyelvismeret nem számított kuriózumnak, sokkal inkább valamiféle minimumnak. Körülbelül ahhoz hasonlítható, mint manapság az érettségi. A másik érdekesség a fenti gondolattal kapcsolatban, hogy a nyelv TÁRSALGÁSI szintű ismeretét jelentette ez a szint. (Jókai regényekben több hivatkozás is esik arról, hogy az édesapa “minden nap más nyelven társalgott a családdal az ebédnél” német, orosz, francia, olasz és angol társalgást váltogatva egymást).

Ez azt jelent, hogy nem puszta elméleti tudásról vagy latin igék kántálásáról, igeidők bebiflázásából állt ez a tudás, használható nyelvtudásról volt szó.

Kell lennie egy hiányzó lépcsőnek, egy hiányzó összetevőnek a nyelvoktatás laborjaiban, ami jelen volt egykor és mára teljesen kiveszett a pedagógia eszköztárából.

Ennek a hiányzó lépcsőnek az egyik része a klasszikus – ezen belül is A LATIN – nyelvtudás illetve nyelvtanítás.

Latin nyelvtudás nélkül, mindez nem lett volna lehetséges. Az angol szavak megközelítőleg 30%-a (pontosabban 20-33%-a) származik az Ó-angol nyelvekből (kelta nyelvekből amelyről egy külön poszt szól) és ennek megfelelően 70 – 87 % -a származik a LATIN illetve LATIN eredetű nyelvekből.

Gondolj csak bele! Ha egy magyar anyanyelvű tanuló angolul kezd tanulni – egy 100%-ig idegen nyelvet kezd el tanulni.  Ám ha ezt követően elkezd bármilyen más, latin nyelvcsaládhoz (valójában az indoeurópai nyelvcsaládon belül, akármelyik latin vagy germán nyelvcsaládhoz tartozó) nyelvet tanulni összehasonlíthatatlanul könnyebb dolga lesz, mint kezdetben volt.

Ha pedig a latin nyelvet sajátítaná  el kezdetben, játszi könnyedséggel tanulná meg az olasz, francia, spanyol, angol és német nyelvet és ki tudja még hány egyéb idegen nyelvet. Van-e megoldás? Igen, egyrészt mindenki elkezdhet latinul tanulni, akár orvosnak készül, akár nem. De van egy praktikusabb, könnyebben kivitelezhető megoldás is, amihez csak egy angol szótár beszerzésére van szükség. Ez

AZ EGYETLEN MAGYARORSZÁGON KAPHATÓ ANGOLSZÓTÁR, AMELY TARTALMAZZA A SZÓ EREDETÉT,

A LATIN MEGFELELŐVEL ÉS AZ EREDTI LATIN JELENTÉSSEL


Mit jelent ez a gyakorlatban?

1. Találkozol egy új szóval az angolban (pl. “pension“)
2. Kikeresed az angol szótár megfelelő szócikkét  (“pension = olyan pénz, amit a kormánytól vagy egy vállalattól szabályos időközönként kap valaki, akit hivatalasoan már túl öregnek vagy túl betegnek tekintenek ahhoz, hogy dolgozzon;nyugdíj)
3. Ezután TOVÁBB olvasol, és láthatod, hogy a PENSION szó innen ered: LATIN – “pensio” fizetés, részletfizetés, “pendo” mérni, pénzt mérlegelni, fizetni.

Gondolj bele, hányszor történt meg veled az angoltanulás során, hogy megnéztél egy szót – azt hitted, mostantól tudni fogod. Ismét találkoztál a szóval és nem ugrott be. Ezért újra megnézted. És bizonyos szavak “az istennek sem mennek a fejedbe” akárhányszor nézed is meg őket. Ezek a szavak, megmaradnak HA MEGNÉZED A SZÓ LATIN GYÖKERÉT, azt a szót ahonnan az angol szó SZÁRMAZIK. Mekkora segítséget jelentene neked egy ilyen angol szótár? És lé Egyetlen egy ilyen angol szótár létezik: a Csordás-féle “Angol-magyar értelmező szótár”.Csordás féle Angol-magyar értelmező szótár

Ha további információk érdekelnek a szótárral kapcsolatban, nézd meg a kiadó honlapját

Üzleti angol – 1.

Üzleti angol tanulók, érdekes módon, elsősorban nem multiktól kerülnek ki. Szakmai nyelvvizsgára való felkészülés vagy saját vállalkozás is szükségessé teheti, hogy valaki elmélyedjen a témában. Erről akár online angol tanulás keretében akár hagyományos kurzuson folyik, már több szó esett. Most néhány új nézőpontot vetek fel ez ügyben.

Egy középfokú üzleti angol óra témája lehet ez a slideshow:  (folyt. a videó alatt)

  • ÜZLETI ANGOL KEZDŐKNEK – LEHETETLEN ?     ♥     Az első tévedés, ami az üzleti angol tanítás során felmerül, hogy középfok alatt nem lehet üzleti angol oktatásra elfogadni a tanulót. Ez olyan, mintha azt mondanád, hogy kezdőknek nem tanítasz salsa-t csak mondjuk step-aerobic-ot. Persze sántít a hasonlat, de ugyanúgy ahogy egy botlábú is tanulhat salsát egy esküvőre vagy más rendezvényre – alkalmasint egy angolul nem vagy csak alig tudó is szükségét láthatja, hogy üzleti angol tanulásra adja a fejét. Többször előfordult már, hogy nemzetközi konferenciára vagy egy tárgyalásra, egy angolul / németül nem tudó, szeretett volna üzleti angol órákat venni, limitált célzattal:

– ÜDVÖZLÉSEK, UDVARIASSÁGI KÖRÖK (“Let me introduce you to KLÁRIKA MEGGYESI, the Sales Rep.”) stb.

– SZAKMAI KIFEJEZÉSEK – 20-30 szóval el lehet navigálni, főleg ha olyan jolly jokereket tanítunk nekik, mint “equipment” (Az “equipment” tényleg bármilyen csávából ki tud minket húzni… hát nem?)

    • ÜZLETI ANGOL – AZ ÉGI CURRICULUM?     ♥      Kettes számú félreértés: az üzleti angol egy egzakt, valahol már létező égi tankönyvben szereplő curriculum szerint halad. Legnagyobb sajnálatunkra, nincs ilyen. Sőt ! Vegyünk engem – 3 külön országban dolgoztam 4 különféle cégben, ahol az üzleti angol az anyacég – anyanyelve volt. Mégis az ügyvezető és a vezető pozíciójának elnevezése más és más volt. Más és más volt a cégdivíziók és az általános projekt lépések elnevezése és még sorolhatnám. Valahol félúton szöget ütött a fejembe önnön oktalanságom, hiszen éveken keresztül tanítottam a business English-t amit így és csakis így lehet – erre tessék… Se az angolok, se az amerikaiak, se az ausztrálok nem tanulták meg, amit már a főiskolás üzleti angol órák első leckéinél megtanulunk.
    • ÜZLETI ANGOL SZÓKINCS – folyamatosan fejlődő tananyag   ♥  Hát igen, ez az üzleti angol harmadik Achilles-sarka. A “continually evolving vocabulary” címszóval fut (folyamatosan fejlődő szókincs) és mi tanárok, csak kapkodjuk a fejünket. A 10 évvel ezelőtti diplomamunkánkban még nem esett szó arról, hogy van “vulture capitalist” = ” am.keselyű kapitalista” a venture capitalist egy speciális alfaja, aki a kockázati tőkeberuházás esetében – elsősorban .com cégekbe invesztál tőkét, eleve kudarcra ítélve a céget, hiszen bekebelezésre játszik”
    • Ehhez jön még az angol akcentus kérdése…

Nyilván nem voltunk felvértezve az üzleti angol ilyesfajta elfajzott ivadékaira – ezért is fontos annyira, hogy az üzleti angol oktatást komolyan vegyük és felkészült, naprakész módon szolgáltassuk.
Minden tapasztalatot örömmel fogadunk, regisztrálj fórumunkba, ha tanár vagy aki üzleti angol-t tanít és akkor is ha diák vagy, aki szivesen megosztaná jó/rossz élményeit az üzleti angol tanulás terén!

http://nyelviskolak.com/

Online angol tanulás 2.

Pár szót már ejtettem az online angol tanulás nyújtotta lehetőségekről. De ami most jön – AZ FELÜLMÚLHATATLAN, fantasztikus és eleddig elképzelhetetlen.

Most  egy teljesen ingyenes angol hanganyagot mutatunk be, amely az angoltanulók és nyelvtanárok számára kifogyhatatlan kincsesbányát jelent. Az online angol tanulás során is kitűnően használható eszközről van szó.

Felteszem a kérdést: mit szólnál hozzá, ha több ezer (!) hangoskönyvhöz lenne hozzáférésed, amiket nem csak meghallgathatsz és felhasználhatsz az órák során, hanem akár értékesíthetsz is? Mit szólnál ahhoz, ha ezeket a könyveket teljesen ingyen, egy világ kultúrális örökség megőrzését szolgáló projektnek köszönhetően TÉNYLEG INGYEN, mindenféle trükk és lehúzás nélkül használhatnád? Na mit mondtam? Hogy miről van szó?

TÖBB TÍZEZER HANGOSKÖNYVRŐL, minden nyelven, de főle ANGOLUL, mesékről, tanulmányokról, versekről, regényekről és gyakorlatilag a líra, a dráma és az epika műnemei közül MINDRŐL! Na jó, ennyi volt a marketing az online angol tanulás dícséretére és most jöjjenek a tények.

A http://librivox.org/ oldalon, egy világméretű – jelenleg is folyó, minden percben fejlődő – összefogáThousands of bookssnak lehetsz a részese. Lelkes önkéntesek, felmondanak “az internetre” – ami egy kis fekete doboz és a Google vigyáz rá – egy csomó könyvet, ami már nem a szerző tulajdonában van, hanem köztulajdon lett. (public domain) Ez azért van, mert letelt az adott idő (jelenleg 1923 előtt kiadott művekről van szó) és az adott írás a köz tulajdonába szállt.

Olyan gyönyörű angol akcentusok és hanglejtések tárházára bukkanhatsz itt, hogy abba sem tudod hagyni. Találsz majd olyan angol meséket – gyerekmeséket – amiket amerikai gyerekek mondana föl. Ideális kezdőknek. Találsz Ezopusz műveket is, Dickenst és egészen modern regényeket is.

Ha angoltanár vagy, jelentkezhetsz felolvasó-önkéntesnek, ha csak magyarul tudsz, akkor magyarul olvashatsz föl.

Iratkozz föl a hírlevelükre, szinte minden nap a postaládádba pottyan valami újabb kincs. Illetve olvasd el a legújabb online angol cikket. Jó szórakozást!

Angol hanganyag 2.

Ja. Még valami – ha otthon gyakorolsz, angol hanganyag vagy online angol tanár segítségével. Vedd úgy, mintha konditerembe járnál gyúrni. Mindjárt kifejtem bővebben.ca60254[1]

Nem tőlem származik a hasonlat – hanem Tim Ferris-től (on-line biz guru, világbajnok tangótáncos, országos vagy ki tudja milyen ketrecharcos és legfőképp világutazó életművész, de ezen felül még bla-bla-bla, keress utána a net-en, ha még nem tetted meg eddig) szóval ez a srác nyelvzseni. Nem a nyelvhez van valamilyen fantasztikus érzéke, hanem a TANULÁSHOZ. Olyan tökélyre fejlesztette a tanulás technológiáját, hogy hetek alatt megbírkózik bármely nyelv- sport-, tánc- vagy informatikai cucc elsajátításával. Maga mögött tudhatja a német, a holland, a spanyol, a mandarin és még mittudomén hányfajta keleti nyelv megtanulását. Amúgy amerikai – ennyit az ostoba amerikai sztereotípiájától. Mindenesetre arra kiváló példa, hogy lehetséges megtanulni kínaiul – ő annyira megtanult, hogy utána még filmekben is szerepelt, kínában. Több szappanoperában. Ha ő meg tudott tanulni mandarinul akkor mi is meg tudunk tanulni angolul. Az egyik példája a kínai nyelvről a “ma” fonéma, ami jeletheti azt, hogy

  1. anya
  2. apa
  3. marihuana
  4. lopni…stb.

a hangsúlyozástól függően. A módszer, amit ajánl és amit az angol tanulás során is érdemes megfogadni -különös tekintettel az otthoni angoltanulás és felkészüléskor – a napi legalább fél órás kiejtés gyakorlás, ha lehet felügyelettel. Az egyetemen a hangképző szerveket szinte egy gégész anatómiai ismeretszintjének megfelelően kell megtanulni – de NEM ADAPTÁLJUK EZT A TUDÁST A GYAKORLATOKRA. Ahogyan az énektanárok is edzésben tartják az énekesek torkát, ahogyan egy rossz énektanár akár egy életre tönkreteheti egy művész hangszálait – úgy lehet félrekondicionálni, de legalábbis nem eléggé kiképezni az angol tanuló diákok beszédszerveit. Ennek aztán több folyománya lesz – először is nem értik meg a tanulót, ahogy leszáll a London-Gatwicken és mivel nincs pénze taxira, megpróbálja megtalálni a megfelelő buszjáratot. Itt éri az első meglepetés, a második meg a munkahelyén, amikor mindenki normálisan beszél – sokszor nyelvtanilag helytelenül, de ÉRTHETŐEN. Ő meg szépen a tőlünk, nyelvtanároktól tanult szántóföldi angol-t próbálja eladni nekik. A semminél jobb, de ha ilyen kevés gyakorlással nagyságrendeket fejlődhet az angoltanuló kiejtése, akkor  miért ne?!

A feladat egyszerű – minden angol órán szánunk egy fél órát gyakorlásra. Akár a Csordás-féle hanganyaggal, ami akadémikus pontossággal magyarázza el, melyik hangzót hogyan képezzük és sok példát sorol fel minden lehetséges “nehéz hangzóra”. Fontos, hogy az angol fonémákhoz a megfelelő hangképzés kialakuljon a diákoknál. Nem is várható el tőlük, hogy jól ejtsék a hangokat, hiszen ahogy egy izom elsatnyul ha nem használják, a beszédszervek is “elsatnyulnak” ha nincsenek edzésben. (Pláne ha az angol tanár – ÉN – soha nem is gyakoroltatta velük ezeket.) Ez az oka annak is, hogy ajánlatos napi rendszerességgel edzeni és nem egyszerre órákat. Itt is van mindjárt egy szuper angol kiejtés lecke a “th” ejtésére: