Online angol

Ez már a harmadik online angol bejegyzés – új ingyenes ötletekkel! Használd egészséggel! 🙂

Online angol – furcsaságok  (egy nyelvtanári vitadélután margójára…ahol több órányi meddő vita után a következő tanulságok születtek az online angol intézményesítésével kapcsolatban)

Akár tanárként olvasod soraim, akár diákként érdeklődsz az online angol iránt, álljon itt néhány furcsaság az online angol témájában, amit érdemes végiggondolni.

A. PEDAGÓGIAI FÉLREÉRTÉS – Online angol kamera nélkül WTF????!!!!

A négy alapvető élelmiszercsoportot támogatom:   GOMBA-PEPPERONI-SAJT-KOLBÁSZ

B. PIZZA és ONLINE ANGOL

Igen – ez az online angol egyik legérdekesebb aspektusa…kár lenne tagadni

C. TANTERV ONLINE ANGOL ÓRÁHOZ

Egyenlőre összpontosítsunk ezekre a kérdésekre.

Ezek sokat nyomnak a latban és nagyban segítik illetve alkalmasint  hátráltatják a tanuló fejlődését.

A. PEDAGÓGIAI FÉLREÉRTÉS

A legtöbb tanárkollégánk akivel az online angoltanítás metodikáját és egyáltalán az online oktatás terén szerzett tapasztalainkat vetettük össze, felhozta a VIDEÓKAMERA kérdését. Mint a siker egyik fő összetevőjét az online angol órákon. Ez rögtön elvezetett minket egy didaktikai paradigma váltásig – és mivel ezt még én magam sem értem, íme egyszerűbben:

NEM FONTOS A TANÁR SZEMÉLYE

Igen, borzasztó csapás lehet ez az én egómra nézve, mégis ez az igazság. Felnőtt egy generáció, aki online van, virtuális barátai vannak és virtuális kommunikációs módszerek sokaságával veszi körül magát 4-5 éves korától. (Nem túlzás.) Számára gyakorlatilag mindegy, hogy látja-e az online angol tanárt vagy sem. Lehet az angoltanár egy 3D-s baba, tökéletes brooklyn-i kiejtéssel és tud majd tőle tanulni.

Most már lehet online az edzésmester és kiválóan tanít. Lehet online a szerelem vagy a szótár. Nem váltja fel örökre a fizikai testet öltött tanárokat, mégis lássuk be, hogy máshova helyeződött a hangsúly. Nem érdemes hosszan vitáznunk ezen a kérdésen, hogy az online angol tanár személye fontos vagy nem. Inkább arra szeretnék rávilágítani, hogy a legtöbb kolléga, akivel azon igyekeztünk, hogymegszervezzük online angol és levelező nyelvtanfolyamainkat, nos ők mind elvesztek a részletekben. Nem panaszképp mondom – csak szeretném megfogalmazni legalább a problémát.

Míg az online angol oktatás számos problémát vet fel, lássuk be, hogy sem az igényekkel sem a kivitelezési kritériumokkal sem vagyunk tisztában addig, míg egy “szakkonferencián” a tanártársaim késhegyre menő vitákat folytatnak arról, hogy kell-e kamera az online angol órához vagy sem. (Szerintem teljesen mindegy, ha a diák szeretné és a sávszélesség lehetővé teszi akkor kell – ha nem, nem.)

B. PIZZA ÉS ONLINE ANGOL

Ez a kérdés szintén az ominózus vitákból ered.

A magam részéről pártolom a tradícionális porosz iskolarendszer azon szabályait, hogy nem eszünk és nem mobiltelefonálunk a tanítási órákon – feltéve de meg nem engedve, hogy a cári időkben is voltak mobiltelefont helyettesítő készülékek.

Tehát egy online angol óra során nem szeretem, ha a diák eszik-iszik, mobilozik vagy akár csak SMS-ezik. DE!

Láttam már olyan oktatási intézményt, ahol ennek ellenkezője kiválóan működött és a tanulók az angol órákból valóban profitáltak – míg láttam ennek az ellenkezőjét, hagyományos oktatás során. Ezért mielőtt ismét egy meddő vitába bonyolódnánk, szerintem a józan észre kell bízni a dolgot, az online angol óra lehet sikeres akkor is, ha

mellette felhörpint egy kávét a diák. De mégjobb, ha az óra előtt 5-10 percet áldoz mindkét-három fél – tanuló és

tanár egyaránt – a felkészülésre.

C. TANTERVEK ONLINE ANGOL ÓRÁHOZ

Álljon itt néhány tantervjavaslat a kezdők online angol óráihoz.

A legegyszerűbb kezdők számára az alaphanganyagot használni (erre megfelel bármelyik alapkönyv, Báthy – Véges, vagy az a Csordás Nyelvtankönyv ) és elkezdhetsz haladni az Oxford Elementary javaslatok alapján, feladva otthoni tanulásra a teljesen ingyenes (!!!) online angol tananyagot http://www.english-online.org.uk/multimediacourse.htm?name=video&link=videos.htm

Van szebb is, de ez egy nagyon praktikus és mégegyszer – teljesen ingyenes online angol anyag. Jó tanulást!

 

Angol hanganyag (folytatás) – A 100 leggyakoribb angol szó

Előzőleg, az angol hanganyagról szóló bejegyzésben, ott hagytuk abba, hogy nem mindegy, a hanganyag milyen szavakból épül fel.

Gyakorlatilag hasznavehetetlenné válik, középfokig bezárólag (!) ha nem mindennapi ÉS nem a leggyakoribb szavak alkotják a gerincét. Ezt nagyon egzaktul is meg leheAngol hanganyagt állapítani, az Oxford Elementary szótárban található kezdők számára a leggyakoribb szavak, az Oxford Contemporary (=jelenkori, kortárs, “éppen aktuális korabeli”) közepes szótárban található szavak között fellelhető.

Ennél sokkal egyszerűbb és gyakorlatiasabb eszköz a korábban már emlegetett Tim Ferris által összeállított lista.  Ez sok más helyen is szerepel, azért ezt választottam, mert az ő összeállításában, minden fölösleges információtól mentesen, csak a beszélt nyelvben található legyakoribb angol szavak olvashatók. (A kezdő angol tanuló számára, teljességgel fölösleges és frusztráló egyéb terminus-technikusok nélkül.) A London Nyelviskola oldalán letölthető listákat találsz szakmai szókincs kiegészítéssel.

A 100 leggyakoribb szó a beszédben

1. a, an
2. after
3. again
4. all
5. almost
6. also
7. always
8. and
9. because
10. before
11. big …… (folytatás itt.)

Tehát megvan az alapanyag, a legfontosabb szókészlet – mit tehet vele az angoltanár? Az angoltanár rákereshet a leggyakoribb angol mondatokra – amelyek szintén fellelhetők a neten és egyszerűen összeállíthatja a megtanulandó mondatokat – a 100 leggyakoribb angol szó alapján. Valahogy így:

Nézzük a 3. leggyakoribb angol szó = AGAIN. A mi csoportunkban a kedvenc gyakorlat mindig ez.

1. Először mindenki, egyszerre, hangosan és ÉRZÉSSEL felolvassa az angol mondatokat!

2. Utána, az egyik tanuló olvassa a magyar mondatot- a másik mondja angolul, érzéssel előadva a mondatokat.

Valahogy így:

AGAIN – újra, ismét, megint

-Oh, not again! – Na ne már, hogy megint….! Nehogy már megint ….! (felsóhajtva, ha eleged van)

-It was really nice to see you again. – Jó volt téged újra látni!

-You did it again. Ismét megtetted. Már megint ezt csináltad.

– TRY YOUR LUCK AGAIN – in the casino.Ismét tedd próbára a szerencsédet! – a kaszinóban

– Call them again. – Hívd fel őket ismét!

I never saw him again. – Sosem láttam őt újra.

Az ilyen angol hanganyag csodákra képes, mint azt már említettem a villám angol nyelvtanfolyam hatékonyságát nem ismerem.

 

És itt jön az 50 leggyakoribb FŐNÉV. Némelyik nagyon furcsa, nem feltétlenül gondolnád, hogy az első 50-ben szerepel. Leggyakoribb 50 angol főnév itt következik. (fordítása és gyakolratok itt: Leggyakoribb 50 angol főnév)

 

area
book
business
case
child
company
country
day
eye
fact
family
government
group
hand
home
job
life
lot
man
money
month
mother
Mr
night
number
part
people
place
point
problem
program
question
right
room
school
state
story
student
study
system
thing
time
water
way
week
woman
word
work
world
year

Angol hanganyag – ha a tanuló hanyagabb?

Miért működésképtelen a legtöbb hagyományos nyelvtanfolyam? – teszik fel a provokatív kérdést egyre többen. Kollégáim a tanulókat szidják – “ez a mai iPhone-os nemzedék, már egész más, mint mi voltunk, csak az MTV-t hallgatják és lehetetlen az angol nyelvtan szabályai megtanítani nekik, nem hajlandók tanulni, mindent tőlünk várnak” stb. – a diákok, akik kimaradnak az Erasmus varázsából és kénytelenek angol tankönyvből és angol hanganyag segítségével tanulni, sokszor a tanárokat szidják.

Angol hanganyag? Elátkozva az angol szótár és az angol hanganyag minden fajtáját …

A Rigó utcai vizsgáztás monopóliuma megszűnt – ez az egyik tényezője annak, hogy többen ki merik mondani:  “működésképtelen az a nyelvtudás, amelyet az iskolában elsajátítottam“.

Minden 5-ik magyar állampolgár hosszabb ideig tartózkodik külföldön, munkavállalás vagy tanulás céljából. A nyelvi környezetben, egyértelműen – sokszor fájdalmasan egyértelműen – derül fény nyelvtudásunkra vagy annak hiányára.

A nyelvtanulás három alappillére a következő:

1.MIT tanulunk? FONTOS SZAVAK – az angol hanganyag itt létfontosságú
2.ÉRDEKEL-e az anyag annyira, hogy KITARTSUNK a tanulásban?
3.Milyen MÓDSZER szerint haladunk?

1.FONTOS SZAVAK

Nem fogsz tudni megtanulni egy nyelvet, ha nincsenek megfelelő TANANYAGAID és angol nyelvkönyved a valóban fontos és használatos kifejezésekkel, szavakkal, szókapcsolatokkal.

Ezért lehet, hogy műszaki szövegeket gond nélkül olvas valaki és mégsem tudja a nyelvet, hiszen egy csésze kávét sem tudna kérni, ha arra lenne szüksége. Ez a nyelvtanulás szempontjából nem segíti az ő tudását, akár még hosszú évekig tanulmányozhatja a műszaki leírásokat vagy a szoftverek leírását.

„A tanárok kevésbé fontosak, mint a TANANYAG. Ahogyan a szakácsok is kevésbé fontosak, mint a receptek.”

(Tim Ferris)

Ezért kezdd a tanulást a 100 leggyakoribb szóval! Pofon egyszerű – ebből kell állnia az angol hanganyag szókincsének kezdők számára.

Itt még találsz némi ingyenes online angol anyagot – videóval(folyt. köv.)

Angol hanganyag 2.

Ja. Még valami – ha otthon gyakorolsz, angol hanganyag vagy online angol tanár segítségével. Vedd úgy, mintha konditerembe járnál gyúrni. Mindjárt kifejtem bővebben.ca60254[1]

Nem tőlem származik a hasonlat – hanem Tim Ferris-től (on-line biz guru, világbajnok tangótáncos, országos vagy ki tudja milyen ketrecharcos és legfőképp világutazó életművész, de ezen felül még bla-bla-bla, keress utána a net-en, ha még nem tetted meg eddig) szóval ez a srác nyelvzseni. Nem a nyelvhez van valamilyen fantasztikus érzéke, hanem a TANULÁSHOZ. Olyan tökélyre fejlesztette a tanulás technológiáját, hogy hetek alatt megbírkózik bármely nyelv- sport-, tánc- vagy informatikai cucc elsajátításával. Maga mögött tudhatja a német, a holland, a spanyol, a mandarin és még mittudomén hányfajta keleti nyelv megtanulását. Amúgy amerikai – ennyit az ostoba amerikai sztereotípiájától. Mindenesetre arra kiváló példa, hogy lehetséges megtanulni kínaiul – ő annyira megtanult, hogy utána még filmekben is szerepelt, kínában. Több szappanoperában. Ha ő meg tudott tanulni mandarinul akkor mi is meg tudunk tanulni angolul. Az egyik példája a kínai nyelvről a “ma” fonéma, ami jeletheti azt, hogy

  1. anya
  2. apa
  3. marihuana
  4. lopni…stb.

a hangsúlyozástól függően. A módszer, amit ajánl és amit az angol tanulás során is érdemes megfogadni -különös tekintettel az otthoni angoltanulás és felkészüléskor – a napi legalább fél órás kiejtés gyakorlás, ha lehet felügyelettel. Az egyetemen a hangképző szerveket szinte egy gégész anatómiai ismeretszintjének megfelelően kell megtanulni – de NEM ADAPTÁLJUK EZT A TUDÁST A GYAKORLATOKRA. Ahogyan az énektanárok is edzésben tartják az énekesek torkát, ahogyan egy rossz énektanár akár egy életre tönkreteheti egy művész hangszálait – úgy lehet félrekondicionálni, de legalábbis nem eléggé kiképezni az angol tanuló diákok beszédszerveit. Ennek aztán több folyománya lesz – először is nem értik meg a tanulót, ahogy leszáll a London-Gatwicken és mivel nincs pénze taxira, megpróbálja megtalálni a megfelelő buszjáratot. Itt éri az első meglepetés, a második meg a munkahelyén, amikor mindenki normálisan beszél – sokszor nyelvtanilag helytelenül, de ÉRTHETŐEN. Ő meg szépen a tőlünk, nyelvtanároktól tanult szántóföldi angol-t próbálja eladni nekik. A semminél jobb, de ha ilyen kevés gyakorlással nagyságrendeket fejlődhet az angoltanuló kiejtése, akkor  miért ne?!

A feladat egyszerű – minden angol órán szánunk egy fél órát gyakorlásra. Akár a Csordás-féle hanganyaggal, ami akadémikus pontossággal magyarázza el, melyik hangzót hogyan képezzük és sok példát sorol fel minden lehetséges “nehéz hangzóra”. Fontos, hogy az angol fonémákhoz a megfelelő hangképzés kialakuljon a diákoknál. Nem is várható el tőlük, hogy jól ejtsék a hangokat, hiszen ahogy egy izom elsatnyul ha nem használják, a beszédszervek is “elsatnyulnak” ha nincsenek edzésben. (Pláne ha az angol tanár – ÉN – soha nem is gyakoroltatta velük ezeket.) Ez az oka annak is, hogy ajánlatos napi rendszerességgel edzeni és nem egyszerre órákat. Itt is van mindjárt egy szuper angol kiejtés lecke a “th” ejtésére:


Angol hanganyag kezdőknek

Haladó és középhaladó tanulók számára könnyű angol hanganyagot választani. A középfokú nyelvvizsgához elengedhetetlen a szövegértést hanganyaggal gyakorolni. A TELC és az ECL külön hanganyaggal siet az angol nyelvtanuló segítségére.1070000089600

A kérdés továbbra is az, hogy a kezdő angol nyelvtanuló hol talál kezdőknek szóló angol hanganyagot? Mire kell figyelni az angol hanganyag kiválasztásánál?

A gyermekeknek szóló hanganyagok kavalkádját meg sem kísérlem átlátni. Kiválónál-kiválóbb műveket készítenek gyerekeknek, ehhez Zeller Gabriella módszerét ajánlom és természetesen a Helen Doron klassz kis rendszerét.

Bajban mindig ott vagyok, amikor  a tanulóim kezdők és otthoni nyelvgyakorlás céljából keresnek hanganyagot. Elmondom miért. Nem szeretem, ha túl sok ismeretlen kifejezéssel és nyelvtani szerkezettel találkoznak, mert megzavarja őket abban, amit éppen tanulnak. Ez úgy működik , hogy tegyük föl az egyszerű jelent tanuljuk és még semmilyen más igeidőt nem vettünk. Ezt gyakoroljuk, addig, amíg legalább 30-50 igét csípőből tud használni. Az egyszerű jelent gyakoroljuk, tehát semmi szükség a folyamatos-t belekevernem. De ha rossz hanganyagot adok a tanulónak, akkor – önhibáján kívül – képtelen lesz megtanulni az egyszerű jelent és a folyamatos jelent fogja használni lankadatlanul – persze hibásan. Fogalmam sincs miért van így, de hidd el, így van.

A folyamatos jelen dallama valami ilyesmi, I AM …. ING – TÁ-TI – TÁTÁ…. Persze LOL – de a lényege ez. Valahogy rááll az ember füle… Az egyszerű jelen meg tök furcsa – hiszen csak az ige maga és rá kell hangolódnunk, hogy hiányzik a személyrag, de ott van a személyes névmás.

Ez az aranyszabály sok más helyen is megfigyelhető: Könnyebb megtanulni VALAMIT, mint megszokni valaminek a HIÁNYÁT.

Könnyebben megtanulsz egy idegen kifejezést és kezded el használni azt, minthogy LESZOKJ egy kifejezés helytelen használatáról vagy leszokj egy töltelékszóról. pl. izé…..

Könnyebb megtanulni valaminek a használatát – mint megszokni valaminek a NEM használatát. (Megszokni, hogy valamit nem használunk.) A magyar igeragozást összeveteve az angollal, az a baj vele, hogy az angol jelen időben NEM használjuk a ragokat.

Ezután a kis kitérő után, eljutottunk a lényeghez. A kezdőknek való hanganyag kérdéséhez. Tehát semmi esetre sem szeretek haladó anyagot adni kezdőknek és sok tematikus kezdőknek szóló anyag sajnos belekeveri a magasabb nyelvtani szerkezeteket.

Amit én ajánlok:

A PC WORLD ajánlata – Angol nyelvoktató CD kezdőknek (ez a hivatalos neve és sajnos nem ismerem a szerzőt – ha valaki segítene: cikkiras@gmail.com ) PlaySationon és PC-n is lejátszható és lefedi azt a szókincset, amire alapfokon szükséged lehet.

Talán nem is tudod milyen szerencsés vagy, hogy a magyar az anyanyelved. Ugyanis a magánhangzók olyan bősége áll a rendelkezésünkre, hogy szinte bármilyen magánhangzót könnyen lemásolsz. Legyen szó akár angolról, akár németről vagy valamilyen egzotikus nyelvről. Ezért van bajban sok külföldi aki magyarul szeretne tanulni.

Nehéz az “Ö” az “Ü” “É” is – egy külföldinek.

Ha már némileg bírjuk az angol nyelvet, ajánlom ezt az angol hanganyagot – nagyban elősegíti az autentikus angolszász testbeszéd elsajátítását:

Az angol nyelvtanfolyam pedig a Be Happy Nyelviskolánál – mint azt már említettem.