Angol hanganyag 2.

Ja. Még valami – ha otthon gyakorolsz, angol hanganyag vagy online angol tanár segítségével. Vedd úgy, mintha konditerembe járnál gyúrni. Mindjárt kifejtem bővebben.ca60254[1]

Nem tőlem származik a hasonlat – hanem Tim Ferris-től (on-line biz guru, világbajnok tangótáncos, országos vagy ki tudja milyen ketrecharcos és legfőképp világutazó életművész, de ezen felül még bla-bla-bla, keress utána a net-en, ha még nem tetted meg eddig) szóval ez a srác nyelvzseni. Nem a nyelvhez van valamilyen fantasztikus érzéke, hanem a TANULÁSHOZ. Olyan tökélyre fejlesztette a tanulás technológiáját, hogy hetek alatt megbírkózik bármely nyelv- sport-, tánc- vagy informatikai cucc elsajátításával. Maga mögött tudhatja a német, a holland, a spanyol, a mandarin és még mittudomén hányfajta keleti nyelv megtanulását. Amúgy amerikai – ennyit az ostoba amerikai sztereotípiájától. Mindenesetre arra kiváló példa, hogy lehetséges megtanulni kínaiul – ő annyira megtanult, hogy utána még filmekben is szerepelt, kínában. Több szappanoperában. Ha ő meg tudott tanulni mandarinul akkor mi is meg tudunk tanulni angolul. Az egyik példája a kínai nyelvről a “ma” fonéma, ami jeletheti azt, hogy

  1. anya
  2. apa
  3. marihuana
  4. lopni…stb.

a hangsúlyozástól függően. A módszer, amit ajánl és amit az angol tanulás során is érdemes megfogadni -különös tekintettel az otthoni angoltanulás és felkészüléskor – a napi legalább fél órás kiejtés gyakorlás, ha lehet felügyelettel. Az egyetemen a hangképző szerveket szinte egy gégész anatómiai ismeretszintjének megfelelően kell megtanulni – de NEM ADAPTÁLJUK EZT A TUDÁST A GYAKORLATOKRA. Ahogyan az énektanárok is edzésben tartják az énekesek torkát, ahogyan egy rossz énektanár akár egy életre tönkreteheti egy művész hangszálait – úgy lehet félrekondicionálni, de legalábbis nem eléggé kiképezni az angol tanuló diákok beszédszerveit. Ennek aztán több folyománya lesz – először is nem értik meg a tanulót, ahogy leszáll a London-Gatwicken és mivel nincs pénze taxira, megpróbálja megtalálni a megfelelő buszjáratot. Itt éri az első meglepetés, a második meg a munkahelyén, amikor mindenki normálisan beszél – sokszor nyelvtanilag helytelenül, de ÉRTHETŐEN. Ő meg szépen a tőlünk, nyelvtanároktól tanult szántóföldi angol-t próbálja eladni nekik. A semminél jobb, de ha ilyen kevés gyakorlással nagyságrendeket fejlődhet az angoltanuló kiejtése, akkor  miért ne?!

A feladat egyszerű – minden angol órán szánunk egy fél órát gyakorlásra. Akár a Csordás-féle hanganyaggal, ami akadémikus pontossággal magyarázza el, melyik hangzót hogyan képezzük és sok példát sorol fel minden lehetséges “nehéz hangzóra”. Fontos, hogy az angol fonémákhoz a megfelelő hangképzés kialakuljon a diákoknál. Nem is várható el tőlük, hogy jól ejtsék a hangokat, hiszen ahogy egy izom elsatnyul ha nem használják, a beszédszervek is “elsatnyulnak” ha nincsenek edzésben. (Pláne ha az angol tanár – ÉN – soha nem is gyakoroltatta velük ezeket.) Ez az oka annak is, hogy ajánlatos napi rendszerességgel edzeni és nem egyszerre órákat. Itt is van mindjárt egy szuper angol kiejtés lecke a “th” ejtésére: