Horvát konyha

Booking.com

Horvát étel

Tipikus horvát konyháról nem beszélhetünk. Horvátország történelmének, és fekvésének köszönhetően különböző régióinak más és más tipikus főztjei vannak. Ráadásul a különböző horvát területek ízei sem tipikus horvát ételek. Horvátország rengeteg hatásnak volt kitéve történelme folyamán, így a horvát ízek tulajdonképpen görög, magyar (Szlavóniában), török (Horvátország szívében), és olasz (Isztriában, és Dalmáciában) ételek "horvátosított" változatai. Természetesen szerb, és bosnyák ételek közül is sok megkóstolható Horvátországban.

A tengerparti részekre a tipikus mediterrán, és halételek a jellemzőek. A Magyarországgal határos területeken főleg magyaros ételek hódítanak, Horvátország középső részén pedig török koszttal találkozhatnak az utazók.

A horvát ételek kevésbé zsírosak, mint a magyarok, zsír helyett olajat használnak az elkészítésükhöz. A horvátok roston vagy nyárson sütnek, hús helyett pedig általában halat esznek. Előszeretettel használnak vörösbort szinte mindenhez. Összességében elmondható, hogy a horvát ételek sok helyen nagymértékben hasonlítanak az olaszokhoz.

Az alábbiakban tehát olyan ízek lesznek bemutatva, amelyek Horvátországban megkóstolhatók, de legtöbbször csak bizonyos területeken.

Halak

A dalmát konyha legjellemzőbb fogását természetesen a tipikus halételek adják. Érdekesség, hogy itt a halakat bor és tengervíz keverékében főzik. Leginkább tonhalat (tin), tintahalat (lignja), makrélát, szardíniát, vagy szardellát esznek. A fehér halak húsa még ízletesebb. Ezekből ugyanakkor kevesebbet fognak ki, így igazi ínyencségnek számítanak, ami az árukban is megmutatkozik. A halakat rostélyon, főzve, vagy brodet-módra készítik. Felszolgálnak még különböző rák- és polipfajtákat, tintahalakat, és cápaféléket is. Osztrigát és kagylót főleg a Lim-fjord, vagy Ston környékén, tehát a lelőhelyek közelében lehet megfizethető áron fogyasztani. Kedvelt, és igen finom étel Horvátországban a girice, egy gyufaszálnagyságú szardellafajta, amit citrommal tálalnak.

Girice

Girice kép: .nele

Húsételek

Dalmáciában jellegzetes húsételnek számít a prlolica (olajban, fokhagymában sütött marhahús). A janjenita Zára tipikus húsétele. Ez roston, vagy nyárson sült bárányt takar.

Horvát báránysült

Horvát báránysült fotó: leiabox

Levesek

Horvátországban nincs a leves fogyasztásának olyan hagyománya, mint Magyarországon. Ha levest esznek, az általában halleves (brodet vagy brudet), amit agyagedényben, parázson főznek. Dalmáciában még kedvelt a citromleves is, ezt tojásból, cukorból, és fahéjból készítik. A manestra Isztria különlegessége: vörösborral leöntött, pirított tésztából készített leves, zöldséggel és babbal.

Brudet, halleves

Brudet, avagy halleves kép: pmejap

Sütemények, édességek

Népszerű sütemény Horvátországban a burek, melyet szinte minden horvátországi pékségben árulnak. A magyarországi rétesekhez hasonlítható. A burek tölteléke túró, vagy hagymán piritott marhahús. Szintén a magyar réteshez hasonló a Zágráb környékén kapható strukli, amit almával, vagy sajttal töltenek. Roppant laktató, igen kalóriadús étel. A pritula (mazsolás-likőrös kelt tésztából készített sütemény) és a rozsota (tejből, tojásból, és karamellből készült édesség) Dalmácia különlegességei. Horvát fagylaltot (sladoled) is bátran fogyasszunk étkezés utáni desszertként.

Burek

Burek kép: shellfish

Köretek, előételek

Tipikus horvát kísérőétel a gnocchi (kukoricalisztből készült galuska), de persze főtt burgonyát, és rizst is gyakran tálalnak, valamin puliszkát is sokszor használnak köretnek. Gyakori horvát előétel a prsut (szárított sonka), melyet olajbogyóval szolgálnak fel. Az ajvart is gyakran használják köretként, vagy előételként, ez paradicsomból, padlizsánból, és zöld paprikából készített készült püré. A szerb eredetű cevapcici (húsdarabkák hagymakarikákkal egybesütve) is igen népszerű előétel, de Dél-Dalmáciában kebabbal is találkozhatunk. Természetesen a különböző juhsajtok, és az itthon is ismert kulen szalámi is említést érdemelnek. Szarvasgombát is ehetünk Horvátországban, mely az elmondások szerint legalább olyan jó, mint francia, vagy olasz társai. Isztriában tartuf néven juthatunk hozzá.

gnocchi

Gnocchi zöldbabbal kép: kaishin

Zöldségek, saláták

A Magyarországon nem ismert dalmát káposztát salátaként, vagy főzelékként tálalják. A blitvát egy dalmát répafajtából állítják elő, ezt szintén salátaként fogyaszthatjuk el. Ha horvát piacon járunk, érdemes fügét és szentjánoskenyeret vásárolni, hisz ezekhez Magyarországon nehéz hozzájutni.

Dalmáciai ebéd blitvával

Dalmát ebéd blitvával kép: leviathana

Hozzászólások

Booking.com

Utasbiztosítás

Hozzászólások, kérdések, válaszok

↓ ↓ Ugrás a legfrissebb hozzászólásokhoz / hozzászólás beküldéséhez ↓ ↓

nagyon incsiklandozo,de a talalas pocsek
#1 - miklosadel - 2008.04.07. - 12:22
a horvátok jók az ételük még jobb:D de a sörük a boruk is jó.ezér nyaralunk sokat a horvátoknál:D!
#2 - peti - 2008.07.04. - 17:20
mi most megyünk majd horvátba de szerintem konzervet is viszünk! :)
#3 - fannesz - 2008.07.31. - 13:29
én egyszer jártam " átutazóban " Rovinjban, egy körutazás alkalmából. és mint ahogy az ilyenkor lenni szokott, nagyon kevés idő jutott mindenre, a zsúfolt programokban. Az a kicsi, ami Rovinj megnézésére fordí­tódott ahhoz elég volt, hogy megfogjon engem, és azóta vissza szeretnék oda menni a párommal. Ha van tapasztalotok, tudnátok ötleteket adni, hok, milyen helyen érdemes megszállni, hogy a város teljes hangulatát, ételeit, romantikáját gyalogosan fel tudjuk fedezni? Köszönöm előre is.
#4 - Andrea - 2008.08.19. - 18:54
Nagyon finom az ételük, mi crikvenicán voltunk idén, gyönyörű volt a tálalás ,finom volt az étel, a csevapcsicsa az tökéletes volt, az ajvár szintén finom volt! több étteremben is jártunk... de sajnos az utolsóban, nem volt megfelelő a tisztántartás, mert jó kis rota ví­russal jöttünk haza. Crikvenicát tudom ajánlani kisgyerekeseknek, gyönyörű a sétánya, rengeteg a lehetőség, mind evés szempontjából,mind kikapcsolódás szempontjából. Nekünk bejött :)
#5 - Tí¼nde - 2008.09.04. - 21:55
Csodàlatos Dalmàcia ! Nincsen szebb hely Euròpàban, mint a dalmàt szigetvilàg !
Ha nyàron mèsz nyaralni oda, ne felejtsd el egy pohàrka Rakijàt meginni evès elött ! Föleg az a Rakija, amelyiket egy sötètpiros bogyòvan ìzesìtenek ! Fantasztikus !
A konyhàjuk könnyü, nem nyomja az embert, s könnyen emèszthetö. Ha van alkalmad, hallgasd meg a nèpidalaikat !
Splivalo Lajos
#6 - SPLIVALO Lajos - 2009.02.06. - 14:19
Nagyon szeretek Horvátországba nyaralni! Eddig 2x voltam Vir-szigeten, és idén is megyünk Pag-szigetre! Az ételeik nagyon finomak, bár nekem a fűszer hiányzott a sültmalacról. A péksütik, kenyerek isteniek! Ha semmi konzervet nem visznek, akkor sem fognak éhen halni! Finomak a horvát ételek!

üdvözletem
#7 - cicca - 2009.02.22. - 23:42
Rengetegszer járunk Horvátországba,de eddig a világon a legcsodálatosabb élményeket adta.Gyönyörű a környezet,elbűvölőek az emberek,finomak a kaják!!!Isztria egyébként is egy gyöngyszem,idén Vrsar-ba megyünk és már a képeket megnézve is alig várom.Voltunk már Krk-szigeten,Baskán,Makarszkán,Omisban,Rab-szigeten,és mindenhonnan ugy jöttünk haza ,hogy megrakodva élményekkel.Mindenkinek csak azt ajánlom,hogy legyen nyitott,ne féljen az ételeket megkóstolni,a borokat,sajtokat kipróbálni,a péksütiket,mert hihetetlen izvilág!!Még plusszban nézzen alaposabban körül a környezetében ,mert hihetetlen szépség rejtőzik sokszor a legkissebb utcában is ,ami esteleg nem a fő járási utvoalon van.Ne féljetek barangolni,nézelődni,este a tengerparton a sötétben leülni a párotokkal egy pohár borral,és csak hallgatni a tengert,teljesen ki fogtok simulni,és ráéreztek miről is szól a nyaralás.Mindenkinek a legjobbakat,és becsüljük meg ezt a közeli tengert,akkor ő is a szivébe fogad...
#8 - Szera - 2009.03.31. - 13:10
Mi idén megyünk először Trogirba!
Kicsit félek az ételektől kérlek aki járt már itt í­rna nekem egy pár sort erről a helyről!
Köszönöm!
#9 - Netty - 2009.04.27. - 13:59
Mi Trogirba csak belátogattunk párszor az óvárosba. Finom tengeri kaját ettünk a Konoba Skrapa-ban, (óvárosnak a szárazföld felüli szélén van), nem annyira turistás mint a többi parton levő étterem, kicsit jobbak az áraik is. A város szárazföldön levő részét nem ismerem. A dalmát konyha egyszerű és egészséges. Mindenhol lehet tengeri kaján kí­vül mást is kérni, ha mást nem akkor csevapot vagy pjeszkavicat.
#10 - akos - 2009.06.30. - 10:53
Sziasztok,
mi idén megyünk először, a Rab-szigetre...
Mivel motorral megyünk, í­gy nem nagyon tudunk majd cuccolni. Az érdekelne, hogy az étel-áraik milyenek. Apartmanban szállunk majd meg... Arra gondoltam, hogy keresünk egy beváráslóközpontot - remélem találunk is - majd a közelben és ott megvesszük a hozzávalókat. éredekelnének a tapasztalaitok...
Köszi!
#11 - Tibi - 2009.07.08. - 07:13
Sziasztok!az összes balkáni országban ettem cevapit,a horvát nagyon jó ,de amit szarajevoban csinálnak az talán még ettöl is jobb egy picit.a tengeri halak isteni finomak,akárcsak a tenger gyümölcsei.a pagi juhsajt is kiváló de az ára igen húzós.van több infom is akit éredkel kérdezzen bátran segitek.
#12 - zooooo - 2009.07.26. - 23:03
Hali!
Plitvicei nemzeti parkfelé menet feltétlen nézzétek meg SLUNJ.ban a vizimalmokat.Csodálatos kis völgy sok vizeséssel több száz éves malmokkal.Gyönyörüség!!
Bosznián áthaladva JAJCE! itt ehetitek a legfinomabb csevapot!A főutról kell letérni.ítmész egy hidon és mindjárt jobbra egy nagy parkolo-Csodálatos vizesés.gyönyörű park és kávézók,éttermek!Olcsó árak!!
Ezt sem hagyd ki ha arrafelé visz az utad!
#13 - koko - 2009.07.31. - 12:27
itt nézheted meg a képeket és kérlek í­rd meg ide is élményeidet!
#14 - koko - 2009.07.31. - 12:32
sziasztok mi most utazunk a páromal horváthba vodicére remélem hogy jo lesz 1hetet tőltünk ott nagyon ajánlották ha valaki tudna nekem irni rola nevezeteségeiről mit érdemes látni megköszöném.jo magam is horváth faluban nötemfel onanszármazok határszélről és a régi rokonok horváth származásuak,az ételeik finomak de azért ot is vanak olyanok amik nemfinomak mint a bab saláta nekem nemjöttbe és a szokásaik néha furák(szokatlanok)de amugy vanak nagyon finomkaják is csak ki kel fogni.andi
#15 - andi - 2009.08.04. - 13:21
Sziasztok! Mi most voltunk Zadarban egy hétig,nagyon szuper volt. Aki Horvátországba készül, számí­tson rá,hogy az árak az egekben vannak. Az élelmiszer általában kétszer annyi,mint itthon.A belvárosi éttermek kb.10-14ezer Ft-ot kérnek egy vacsoráért.A benzin annyi,mint itthon,az égetett szesz viszont olcsóbb.Nagyon finom a kenyér,pékárú.Minden sarkon van egy pékség.Mi apartmanban voltunk,vittünk egy csomó konzervet,és több mint a felét haza is hoztuk.Kedvesek a horvátok,ha nem beszélsz semmilyen nyelvet,akkor is megértenek.Gyönyörű az ország,rend van,és tisztaság.Plitvicét nem szabad kihagyni!
#16 - Chip78 - 2009.08.09. - 17:21
A sudlica recijét nem tudja valaki????
#17 - Lengyelné Hodics Hajnalka - 2010.03.13. - 14:01
úristen, horvát faluban nőtt fel, és th-val í­rja a horvátot??? Ezt a szégyent... :-(
#18 - moncsi - 2010.06.01. - 20:02
Eredetileg is a kozelbol szarmazom, kozel all hozzam a balkani kultura, a szlav nep az osszes szokasaval, es nehany evre visszamenoleg egesz szezonokat vagyok lent a horvat tengerparton. Van egy rakas javitando dolog azok az infok kozott, amit a magyar turistaknak juttatnak el kulonfele utazasi irodak, turistak, reklamok, miegyebek.
Elsosorban nem artana rendesen informalodni arrol az orszagrol, ahova nyaralni mennek, es mondjuk megtanulni a varosok neveit, mert hogy Sibenik az nem Szibenik vagy Sibenyik, Dubrovnik nem Dubrovnyik, hogy ne soroljam tovabb...ez egy minimalis alap.
Most viszont csak egy valamit mondanek, a leveseknel a kepen lathato halleves egyaltalan nem a horvat halleves (naluk "RIBLJA JUHA"). Abban nincsen pirospaprika, hanem feheren fozik, rizzsel kinaljak, fokhagymaval es zoldsegzoldjevel. Ez itt a kepen valami egeszen mas.
Szornyu micsoda dezinformaciok keringenek a magyarok kozott, ezt tapasztalatbol mondom.
#19 - Orsi - 2010.07.04. - 23:50
Szia Orsi!

Kivételesen rosszul tudod, ez a leves tényleg hallaves, a dalmát "brodet", és ilyen szí­nű:P Amiről te í­rsz, az valóban a halleves, és valóban nem piros, de az más...Ja, itt élő horvát vagyok, és "th"-val :-)
#20 - moni - 2010.07.17. - 10:26
Itt a brodet egyik receptje:

6-8 főre: 80 dkg tőkehal filé,só3-4-ek.ecet,1dl száraz fehérbor,1 kk.csemege pirospaprika,2-3 babéelevél,1 kisebb vöröshagyma,3 ek.olivaolaj,8-10 szem zöldbors,1 kisebb citrom leve,1 kis csokor petrezselyem.Hirdetés

Elkészí­tés:
A halat 2 ujjnyi szeletekre vágjuk,kissé besózzuk,és fél,egy órára félre rakjuk.
Kb 2 l. vizet fölforralunk,az ecettel és a borral izesitjük,a pirospaprikával,a babérlevéllel meg a fölapritott vöröshagymával füszerezzük.
Belecsorgatunk 1 ek. olovaolajat is,kissé megsózzuk,majd a halszeleteket 5-6-percig ebben főzzük.
Ezután szürőlapáttal mélytányérba szedjük.Levét leszürjük,durvára tört zöldborssal füszerezzük,a citrom kifacsart levével meg a maradék olivaolajjal izesitjük,ha kell utánna sózzuk.A puha halszeletekre merjük, a tetejét a fölapritott petrezselyemmel meghintjük.
Haználhatunk hazai halfiléket is.-Sőt- (harcsa,ponty.)
#21 - moni - 2010.07.17. - 10:28
A horvát kaják furák,az olasz kaják jobbak.olaszországban nagyon koszos a tenger(olyan színű,mint a balaton),horvátban pedig baromi tiszta és gyönyörű.
#22 - Csubakka - 2010.09.04. - 14:08
mi most megyünk jelsara a hvar szigetre gyönyörű hej de félek a kajátol hogy ehető lesz e
#23 - adrianna - 2013.07.28. - 17:03
A nyár elején jártam Trogirtól 1,5 órás hajóúttal egy gyönyörű szigeten Drvenik Mali-n. Egy hetet töltöttem el ott többed magammal. A háziasszonyunk nagyon kitett magáért az ételekkel, úgyhogy nekünk tökéletes volt. Nem beszélve a csodálatos kilátásról, csendről és nyugalomról. Ott még a szomszédot sem hallottad. Jó volt.
#24 - Görgeiné Vas Andrea - 2013.11.16. - 19:16
Nekem a lignje a kedvencem. Rántva és grillezve egyaránt. A határ mellett lakom, és amikor kicsi voltam, gyakran ettünk egy kis határmenti étteremben...yummy!.)
#25 - Olcsi - 2014.05.08. - 22:41
Viren és Zadarban jó és olcsó éttermet keresek.
Köszönöm
#26 - emese - 2014.07.16. - 12:00
Nem rég nyílt Budapesten a Futó utcában egy nagyon jó horvát termékeket áruló bolt, szerintem nagyon jó!
Az árakkal és a termékek minőségével is teljesen meg vagyok elégedve!!
Ha tehetitek nézzetek be!
#27 - Csilla - 2014.07.24. - 17:07
Nem tudja valaki véletlenül, hogy a Futó utcában pontosan hol található a horvát termékeket árusító bolt, ami mostanában nyílt? Esetleg a Corvin Plázában? Előre is köszönöm szépen a segítséget.
#28 - Móni - 2014.08.14. - 09:36
Sibenikbe mennénk.Tudna valaki felvilágosítást adni róla.?Köszönöm
#29 - gombi71 - 2016.01.29. - 21:29
Nem tudom pontosan milyen információra gondolsz, de itt találsz róla leírást:
#30 - Tibcsi (utazas-nyaralas.info) - 2016.01.29. - 21:55
1977-óta nyaralunk lent de eddig minden rendben volt még a háború alatt is, a hal kaját és a tenger számos finomságait meg kell kóstolni
ángyán László - 2018.06.17. - 17:59
Sziasztok!
Júniusban megyünk először Horvátországba nyaralni,pontosan Bibinje az uticél.
Voltatok már?
Kinek milyen tapasztalatai vannak?!
árak, tengerpart, stb.
Köszönöm előre is az infóitokat!
Szép napot mindenkinek
Balláné Halász Rita - 2019.02.08. - 11:33
Szia!

Bibinje strandja kavicsos-sziklás. Bibinjében konkréten nem voltam. De a közelben ott van Zadar, mint érdekesség, és 1-2 jó strand, pl. Zaton Holiday Resort, és Nin strandjai, ezekről itt olvashatsz:
Tibcsi (utazas-nyaralas.info) - 2019.02.08. - 15:14
Sziasztok!
Már 3 szezont nyaraltunk, idén talán negyedjére is elmegyünk Horvátba.
Gyönyörű helyek vannak végestelen végig Zadartól egészen Dubrovnikig...
( Mi konkrétan eddig még csak Omisig kocsikáztunk le, de tovább haladva is tuti csodálatos minden!!)
Rengeteg helyen fogyasztottunk ételeket, nagyon finomak, ízletes fűszerezéssel, de néha beleszaladtunk kevésbé fincsi kajába is...
Sukosanban szálltunk meg, ahol már nagy "haverságban" vagyunk a tulajjal, ezért már valamennyire kedvezményesen szállunk meg.
A közelben van egy lakókocsi, amiből mindennap reggeltől estig kenyeret, péksütiket árulnak, ( pekarnica) és nagyon jóóó!!! A buerkjük és a kukoricás kenyér főleg!!!!
Zadarban, a Supernova nevű " plázában", az emeleten van egy pizzéria& kávézó étterem... SENKI NE HAGYJA KI!!!
Iszonyúan finom a pizzájuk, szinte mindegyiket csak ajánlani tudom!!!
Mi szinte mindennap ott ettünk legalább egyszer tavaly.... Legfinomabbnak a szalámisat és a tonhalasat találtuk, de mindenkinek más az ízlése, meg kell kóstolni!!!!!!!!
Zadarban, az óvárosban rengeteget lehet sétálni, nagyon sok a látványosság és egészen a tengerpartig jutunk, mire rájövünk, hogy egy mini piacon találjuk magunkat sok-sok csecse-becsék közt...
Biogradot sem lehet kihagyni, felejthetetlen pálmafa sor alatt az éttermek sokasága közül nehéz választani...
Egyszerűen varázslatos...
Sibenik előtt néhány km-rel, a Jadranska Magistrala-n haladva, ami csodálatos, lenyűgöző látványt ad a városra nézve, a viadukt hídról, de mindkét irányban nagyon szép látvány tárul a szemünk elé...
( Minden alkalommal megálltunk gyönyörködni, itt készült a Septolete nevű készítmény kiabálós kislány háttere, aki készül róla leugrani)
Ezen a magistrala-on végig lehet ingyen kocsikázni a tengerparton szinte északról délig...
Senki ne hagyja ki a felsorolt helyeket...
Zoleeka21 - 2019.02.17. - 12:09

Opátiáról van véleménye valakinek?

Anita -

Valaki tud segitsen jezerába hogy tudunk ki jutni vonattal