Tech hvg.hu 2011. november. 22. 10:16

Radar alatt repül a Facebook

Közösségi tartalomnak álcázott hirdetéseket jelenít meg a Facebook. Már nem pusztán az ismerősök aktivitása látható az értesítésfolyamban, hanem a „szponzorált történetek” is.

A Facebook híres arról, hogy közösségi tartalomnak álcáz stream reklámokat. Mostantól újabb jövedelmező hirdetési felülettel gazdagodott az oldal – a hirdetők boldogok, a felhasználókat viszont zavarhatja, hogy a valós tartalmakkal ismét reklám keveredik.

A Facebookon a jobboldali navigációban van egy lista, amelyen az látható, hogy az ismerősök milyen alkalmazásokat használnak. Ez a „ticker”, magyarul „értesítésfolyam”. Az a célja, hogy felhívja a figyelmet az alkalmazásokra – úgy, hogy megmutatja, mit használnak az ismerősök, mi érdekli őket.

A Facebook hónapok óta teszteli, hogy a listán – a hirdetők legnagyobb örömére – már nem pusztán az ismerősök aktivitása jelenik meg, hanem a „szponzorált történetek” is.

Facebook
Ez a típusú reklám kevésbé idegesítő, mint a hagyományos hirdetések, mégis, sokak számára zavaró, hogy a valós tartalmakat reklámokkal keverik, ahol a felhasználó a legkevésbé számít rá – ahogy a TechCrunch fogalmaz, radar alatt repül a Facebook. 

A Facebookon tavaly indult a „szponzorált történetek”, egy innovatív, kattintás alapján fizetett reklám, aminek alapja, hogy meg lehet hosszabbítani az időt, amennyit egy bejegyzés (tetszik gomb megnyomása, hozzászólás) az emberek üzenőfalain tölt, és amivel minden felhasználó potenciális reklámhordozóvá alakul.

Az első nyolc hónap során ezek a hírfolyam melletti oldalsávon jelentek meg hirdetés formájában, augusztusban azonban a Facebook elkezdte bekeverni a szponzorált történeteket azokkal az információkkal, milyen játékokat játszanak az ismerősök, milyen alkalmazásokat használnak. A kísérlet ellen senki sem emelte fel a hangját, úgyhogy a Facebook arra jutott, a tickerben is bátran megjeleníthet reklámokat. Amellett tehát, hogy láthatjuk, milyen dalokat hallgat, milyen híreket olvas egy ismerős, reklámok is megjelennek a felületen.

Nem meglepő, hogy a Facebook egyre mélyebben integrálja a rendszerbe a szponzorált történeteket – a kimutatások szerint 46 százalékkal magasabb az átkattintási arány, mint a hagyományos reklámok esetén. Igaz ugyan, hogy kisebb csoporthoz jut el egy-egy információ, de mivel valaki már érdeklődött a termék vagy szolgáltatás iránt és megnyomta a tetszik gombot, az ő barátai között nagyobb eséllyel vannak a hirdető számára fontos célcsoport tagjai.

A Twitteren is nemrég kezdték megjeleníteni a támogatott hirdetéseket, és a reakciók nem voltak olyan elsöprően negatívak, mint azt sokan várták.